Dobrodružná cesta 18-ročného pilota Mathiasa Rusta sa na prenajatom
lietadle Cessna 172B Skyhawk začala vlastne v polovici mája roku 1987,
ale jej ´zlatý klinec´ prišiel koncom mesiaca. Dovtedy strávil dva
týždne leteckým výletom po severnej Európe.
Deň „D“ nadišiel 28. mája 1987, keď krátko popoludní vzlietol z
letiska Malmi neďaleko Helsínk. Riadeniu letovej prevádzky oznámil, že
letí do Štokholmu avšak niekoľko minút po štarte zamieril na východ a
začal šokujúci opačným smerom. Ohnivká reťaze omylov a chýb,
dezinterpretácií i dezinformácií sa začali odvíjať.
Let totiž sprevádzal celý rad pochybení a zlyhaní sovietskych
bezpečnostných zložiek. Napríklad jeden z veliacich dôstojníkov
vyhodnotil situáciu tak, že „identifikovaným objektom“ bol hustý
kŕdeľ vtákov, ktorý sa neskôr rozptýlil a z obrazoviek radarov zmizol.
Dodnes zostáva záhadou, kto vydal rozkaz, aby bol vypnutý automatizovaný
systém riadenia protivzdušnej obrany nad najkontrolovanejším vzdušným
priestorom krajiny - nad Moskovským obvodom protivzdušnej obrany. Rust
dokonca omylom získal aj dočasnú registráciu vo vzdušnom priestore
Sovietskeho zväzu. To všetko mu umožnilo, aby vo štvrtok podvečer 28.
mája 1987 pristál v centre Moskvy pri múre Kremľa.
Stovky Moskovčanov i návštevníkov ruskej metropoly s údivom na tvári
vzápätí obklopili lietadlo, z ktorého neďaleko ikonického Chrámu
Vasilija Blaženého vystúpil útly mládenec v okuliaroch a v červenej
kombinéze z ďalekého západonemeckého mestečka Wedel, ležiacom neďaleko
Hamburgu. Ešte pred tým, ako ho zadržali, stačil rozdať niekoľko
autogramov.
Tento let nezostal bez odozvy - sovietska armádna špička sa otriasla v
základoch. Prvou obeťou sa stal minister obrany Sergej Sokolov, ktorý
prišiel o svoj post. Začiatkom júna ho nasledoval veliteľ protivzdušnej
obrany Alexander Koldunov a postupne bolo odvolaných, resp. rezignovalo
viac ako tristo vyšších dôstojníkov. „Po Rustovom lete došlo v
sovietskej armáde k radikálnym zmenám, porovnateľným so Stalinovou
čistkou ozbrojených síl v roku 1937,“ vyhlásil William Odom, ktorý v rokoch 1985 - 1988 šéfoval americkej Národnej bezpečnostnej agentúre (NSA).
Súd s amatérskym leteckým nadšencom sa začal 2. septembra 1987 za
nebývalého záujmu médií. Nečudo, pristátie malého lietadla v centre
Moskvy bola senzácia ako hrom. Mathiasa Rusta obžalovali z nezákonného
prekročenia hraníc, porušenia leteckých predpisov a z chuligánstva. Na
jednu z otázo "Prečo letel do Moskvy", odpovedal, že sa chcel
stretnúť s Michailom Gorbačovom. S odstupom dvoch desiatok rokov od
svojho letu vyhlásil, že týmto činom chcel vytvoriť pomyselný most medzi
Východom a Západom.
Po bleskovom súdnom procese, ktorý trval tri dni, ho odsúdili na štyri
roky v trestnej kolónii. Tam ale neputoval a po 432 dňoch ho 3. augusta
1988 prepustili z moskovskej väznice Lefortovo. V ten istý večer odletel
Mathias Rust z Moskvy do Frankfurtu nad Mohanom, už nie ako pilot, ale
ako pasažier v lietadle spoločnosti Lufthansa.